Albertus Kobus tekent voor decor van musical

Post date: Aug 25, 2010 9:17:15 AM

Maker van de achtergronden voor de musical ‘Brand Meester’ is timmerman en hobbyschilder Albertus Kobus uit Vriezenveen. Voor een uur zang en dans heeft Albertus twee doeken geverfd, die vier meter hoog en vijf meter breed zijn.

Het was een behoorlijke klus het linnen met onhandzame maten te voorzien van een Vriezenveens landschap en een brandend Westeinde, geeft hij toe. ‘De doeken waren natuurlijk veel te groot om opgehangen te worden en dan te schilderen. Ik heb ze dus neergelegd in een leegstaande hal van het bedrijf waar ik werk en op die manier kon ik redelijk goed werken.’ Kobus nam, om aan zijn creatieve opdracht te voldoen, enkele weken geleden een snipperdag op en gewapend met een thermoskan koffie en twee crackers begon hij aan het karwei. ‘Het leek me het beste om beide doeken in een keer af te werken’, zegt Albertus. ‘Ik had geen zin om telkens een uurtje te schilderen ’s avonds na mijn werktijd. Ik was bang dat ik het overzicht dan zou verliezen.’ Dat bleek overigens toch nog wel een probleem te zijn en om de afbeelding op twintig vierkante meter doek goed te kunnen zien of het perspectief geen mankementen vertoonde, ging de schilder af en toe op een stoel staan om het resultaat van geringe hoogte te bekijken.

Hij begon met viltstift wat contouren te tekenen op het witte linnen en daarna konden de verfkwasten gebruikt worden. Het eerste doek laat een rustiek stukje Vriezenveen zien in 1905, waar het voorjaar vredig is uitgebeeld met veel groen, bloemen en zelfs koetjes. Het tweede doek is heftig en toont huizen in lichterlaaie. Centraal in dit decor is het stuk spek in de lucht, dat destijds samen met de wind de grote boosdoener was van de Grote Brand. De mensen hadden zijden spek in de keuken hangen en tijdens de brand explodeerden die. In een spectaculaire vlucht door de lucht belandde het spek op de daken van de volgende woningen, die daardoor in brand vlogen. Dat belangrijke onderdeel van de Grote Brand mocht natuurlijk niet ontbreken op het decor.

Albertus Kobus is tevreden. Het brandschilderij is opgehangen en het is de eerste keer dat de schilder zijn eigen werk in verticale stand kan bekijken. ‘Ja, ik vind het goed zo. Gedetailleerder kan bijna niet door de vlammen. Ik wilde de indruk wekken van een grote uitslaande brand en de rest moet het publiek er maar bij denken. Ik heb ook nog van allerlei kleuren rode en witte stof repen gescheurd, die aan beide kanten van het toneel door een windmachine worden aangejaagd. Zo lijkt het net alsof het vuur verder gaat.’

De doeken zijn klaar, nu moet Kobus zijn andere talenten nog gebruiken om bijpassende attributen in elkaar te timmeren. Inmiddels heeft hij voor op het toneel al hekjes getimmerd, zoals die vroeger in Vriezenveen voor de huizen stonden. ‘Nu moet ik nog een verhoging voor de koningin in elkaar timmeren. Koningin Wilhelmina bezocht met haar man een paar dagen na de brand Vriezenveen en natuurlijk komt ze ook in de musical voorbij.’

Artikel uit De Twentsche Courant Tubantia van 09-05-2005.