Hoofdmenu‎ > ‎Nieuws‎ > ‎Nieuws‎ > ‎

HMV ontvangt diorama station Vriezenveen

Geplaatst 6 feb. 2012 12:02 door Vereniging Oud vriezenveen   [ 6 feb. 2012 12:07 bijgewerkt ]

Het Historisch Museum Vriezenveen heeft de collectie weer zien groeien in de eerste maand van het nieuwe jaar met de schenking van een diorama van het voormalige station van de Nederlandse Spoorwegen aan de Oude Wierdenseweg. Het verdwenen stationsgebouw werd in 1906 gebouwd door de Noord Ooster Locaal Spoorwegmaatschappij aan de spoorlijn Almelo-Mariënberg. Het stationsgebouw is in 1984 afgebroken. In 2006 verscheen van de hand van Hessel Boonstra “Het Spoorboek van Vriezenveen|”, een uitgave van de vereniging Oud Vriezenveen. Het boek bevat veel informatie en documentatie over het wel en wee van de spoorlijn, die sinds 1906 Almelo verbindt met het noord oosten van de provincie Overijssel en aansluiting biedt op de lijnen naar Emmen en Zwolle. Dit boek bracht de Belgische fabrikant van modelbouw Danckaert in Brugge op het idee om het station van Vriezenveen op schaap 1:87 uit te brengen. Het station is een zogenaamd NOLS station in de 2de klasse, die eveneens gebouwd werden in Dalfsen, Mariënberg, Ommen en Hardenberg. Het gebouw uit 1905 is een ontwerp van Eduard Cuypers. Het is in heel West Europa te koop in winkels voor modelbouw. De vereniging Oud Vriezenveen kreeg als dank voor haar medewerking een bouwpakket van de Belgische modelbouwer. Dick Reijndorp, een collega van de schrijver van het boek en fervent modelbouwer heeft het Vriezenveense station in een diorama gebouwd. Dat betekent, dat hij de hele omgeving van het station ook in kaart heeft gebracht en nagebouwd. En dat alles op een zelfde schaal! Als uitgangspunt heeft hij daarbij genomen het jaar 1954, omdat er van dat jaar veel fotomateriaal voorhanden is. En ook de kastanjebomen van toen, die er overigens nog steeds staan, kregen een plek in het diorama. Voorzitter Gerhard Boes was verheugd over de schenking van het  diorama van het station en de stationsomgeving: “Op deze manier kunnen we bezoekers toch bewust maken van het verlies van historisch waardevolle  gebouwen.”  
Het station Vriezenveen (1905) en de trotse bouwer van het diorama Dick Reijndorp (links) en de schrijver van “Het Spoorboek van Vriezenveen” Hessel Boonstra (rechts).

Het station Vriezenveen (1905) en de trotse bouwer van het diorama Dick Reijndorp (links) en de schrijver van “Het Spoorboek van Vriezenveen” Hessel Boonstra (rechts).


Comments